
donderdag, oktober 20, 2005
Annie Leibovitz in FOAM, deel 2
Vanavond was in FOAM, het fotografiemuseum te Amsterdam, de opening van de tentoonstelling American Music met foto's van Annie Leibovitz. De opkomst was niet bijzonder hoog, wat wellicht veroorzaakt werd door een fout van FOAM dat een verkeerde datum (21 oktober) in de nieuwsbrief zette.
Annie Leibovitz was er zelf ook niet. Derhalve werd de tentoonstelling geopend door Amerika- en muziekliefhebber Jan Donkers, die zijn bewondering voor Leibovitz en zijn afkeer van podiumfoto's niet onder stoelen of banken stak. (Een opmerking waar Lex van Rossen het zijne van dacht.) Verder zag ik weinig "Bekende Nederlanders", behalve Sacha de Boer die trots vertelde vandaag een EOS 5D te hebben aangeschaft.
En dan de foto's van Annie Leibovitz: veel ouwe knakkers uit de muziekgeschiedenis in hun natuurlijke omgeving, mooi ambachtelijk afgedrukt (geen pixel te bekennen), sfeervolle veelal donkere beelden. De foto die mij het meest aansprak was toch die van Norah Jones achter de piano. (In FOAM op groot formaat veel indrukwekkender dan op dit kleine plaatje.)
Annie Leibovitz was er zelf ook niet. Derhalve werd de tentoonstelling geopend door Amerika- en muziekliefhebber Jan Donkers, die zijn bewondering voor Leibovitz en zijn afkeer van podiumfoto's niet onder stoelen of banken stak. (Een opmerking waar Lex van Rossen het zijne van dacht.) Verder zag ik weinig "Bekende Nederlanders", behalve Sacha de Boer die trots vertelde vandaag een EOS 5D te hebben aangeschaft.
En dan de foto's van Annie Leibovitz: veel ouwe knakkers uit de muziekgeschiedenis in hun natuurlijke omgeving, mooi ambachtelijk afgedrukt (geen pixel te bekennen), sfeervolle veelal donkere beelden. De foto die mij het meest aansprak was toch die van Norah Jones achter de piano. (In FOAM op groot formaat veel indrukwekkender dan op dit kleine plaatje.)